Bæltefarverne

Bæltefarverne spænder fra hvidt til sort. Begyndere starter med det hvide bælte. Ved at vise forskellige teknikker kan man blive “gradueret” til gråt, rødt, lilla, gult, orange, grønt, blåt, brunt og sort bælte.

Herefter kommer flere grader inden for det sorte bælte. Men det er først, når man får 6. 7. og 8. dangrad, at bæltet skifter til boljestribet i rødt og hvidt – ligesom et håndboldmål. Ved 9. og 10. dan bliver bæltet helt rødt.

I Danmark har man op til 6. dan. I Gladsaxe judoklub har vi et medlem med 6. dan!

Unge mellem 12-15 år bruger ikke helfarvede bælter. I stedet bruger de et hvidt bælte med en farvet stribe.

Børn under 12 år har farvede “snipper” på det hvide bælte.

Bæltets farve fortæller altså lidt om, hvor gammel man er, og hvor dygtig man er til judo.